Tilbuddet anvender faglige tilgange og metoder, der er relevante i forhold til tilbuddets målsætning og målgrupper.
Indikator 3.a |
Bedømmelse 5 Indikatoren bedømmes opfyldt i meget høj grad. Der er i bedømmelsen lagt vægt på, at medarbejderne oplyser, at de i forhold til metoder og faglige tilgange anvender Mentalisering og Low Arousal samt arbejder ud fra relationspædagogik, hvor de unges visioner og drømme sættes i fokus. Herudover at tilbuddet arbejder familiebaseret, der er med til at sikre anerkendende inddragelse af familien. Eksempelvis fortæller en medarbejder om en mor, der har svært ved at forstå, at udvikling tager tid, og hvor der aktuelt pågår en indsats med støttesamtaler en gang om ugen for at støtte den unge og være med til at sikre, at morens ressourcer udnyttes bedst muligt til gavn for den unge. Dette har medvirket til, at der nu ikke er de samme konflikter og at den unge og mor nu har en positiv dialog, hvor mor er blevet mere anerkendende. I forhold til den konkrete unge har mentalisering været anvendt i samtalerne, når den unge har været vred på forældrene, hvilket har været med til at den unge nu kan italesætte sorg i stedet for vrede og savn i stedet for had. Medarbejderne oplyser, at de konkret anvender følelseskompasset som redskab i arbejdet med de unge samt rød, gul, grøn i forhold til den unges italesættelse af, hvordan de har det, og hvad der skal til, for at komme i grøn. Medarbejderne oplyser, at de unge på personalemøderne bliver scoret i rød gul eller grøn. Nogle unge kan syntes de er i grøn, men hvor medarbejderne kan opleve, at de er i gul. Dette giver anledning til italesættelse og dialog med den unge herom. Herudover oplyser medarbejderne, at de på personalemøder også har fast punkt på dagsordenen i forhold til handleplaner og målarbejdet med de unge. Ledelsen udtaler, at metoder og faglige tilgange jævnligt drøftes på personalemøder. Herudover er der lavet nogle arbejdsgrupper for at blive endnu skarpere og optimere indsatsen yderligere. Dette har medført, at de har fået nogle helt konkrete forslag til f.eks. inddragelse eksempelvis at inddrage de unge i dagbogsskrivningen blandt andet med det formål at inddrage de unge i, hvad de gerne vil opnå med deres ophold. Ledelsen oplyser ligeledes, at modeller fra f.eks. mentalisering bliver inddraget på personalemøder, og at der er en proces i gang i forhold til, hvordan mentalisering anvendes på Føniks, så de får en fælles forståelse af mentalisering medarbejderne imellem. Ledelsen oplyser, at bestyrelsen og medarbejderne bliver inddraget i udviklingsarbejdet, og at medarbejderne generelt er gode til at implementere værktøjer. Ved sidste tilsyn fik tilbuddet et udviklingspunkt, der er blevet arbejdet konkret med ift. at ledelsen har fokus på ikke at indskrive unge, der ligger udenfor tilbuddets målgruppe. Ledelsen oplyser at de har optimeret dialogen med sagsbehandlerne og har sagt nej til unge, der har haft nogle for svære problematikker, ligeledes sagt nej til forespørgsler på unge, der har manglet udredning, da erfaringen har vist, at en forkert visitering har indflydelsen på de andre unges trivsel. Ledelsen oplyser, at de unge starter i en periode på Samsø, hvor handleplanen bliver gennemgået, herudover sikrer dette, at den unge er sammen med sin kontaktpædagog til en start for at skabe en god relation til de unge. Formålet hermed er desuden at den unges drømme kommer mere i spil, og at det er det, der er meningsfuldt for den unge, der kommer i fokus fra en start. Ledelsen fortæller, at der i højere grad skal være fokus på, hvad den unge vil opnå med opholdet på tilbuddet. Der er i bedømmelsen herudover lagt vægt på, at medarbejderne oplyser, at alle de unge på tilbuddet er velplaceret og indenfor målgruppen, samt at der er skabt homogene ungegrupper på afdelingerne. Herudover at medarbejderne oplever, at ledelsen har fokus på visitationen, så man sikrer et godt match. |
Tilbuddet dokumenterer resultater med udgangspunkt i konkrete, klare mål for borgene til løbende brug for egen læring og forbedring af indsatsen.
Bedømmelse 5 Bedømmelse af Indikator 3.b
Indikatoren vurderes opfyldt i meget høj grad.
Der er i bedømmelsen lagt vægt på, at medarbejdere og ledelse samstemmende oplyser, at kontaktpersonerne udarbejder konkrete mål sammen med de unge som fremgår i systemet, så alle medarbejdere kan se, hvad der konkret arbejdes med. Ledelsen oplyser, at de anvender Planner4you, der opleves overskuelig, og medarbejderne kan se i højre side, hvad der er fokus på for hver enkelte ung. Målene skal være i proces og opdateres løbende.
Ledelsen oplyser, at dokumentationen anvendes som et dialogredskab med de unge, så de unge har mulighed for at give deres perspektiv. Der kommer to forskellige score på målene – den unges og forældrenes. Ledelsen vurderer, at de er i mål med implementeringen heraf, og at tilbuddet gerne vil skabe en digital platform, som kan involvere både forældre, de unge og som myndighedsrådgiver kan følge med så der kan skabes en større og fælles gennemsigtighed i, hvad der sker. Data kan også komme fra de unge, hvilket vil give et mere kvalificeret billede af, hvor langt de nået med indsatsen.
Tilbuddet er generelt meget optaget af at få de unges perspektiv, håb og drømme indarbejdet mere i den daglige dokumentation, så det bliver meningsfuldt også for de unge.
Dette underbygges af medarbejderne, der fortæller, at de unge involveres i, hvad der står i deres dagbog i forhold til selvbestemmelse og medbestemmelse, hvilket er et udviklingsområde, de er i gang med.
Ledelsen oplyser, at videndeling sker i systemet men også på personalmøderne, og at ledelsen har fokus på at skabe en læringskultur, så man så vidt muligt undgår tavs viden.
Medarbejdere og ledelse oplyser, at alle de unge drøftes på personalemøder i et fast rul, og hvor indsatsen og målene evalueres. Når et mål er opnået, opstilles et nyt mål. Der arbejdes ud fra, at den unge skal være mest mulig selvhjulpen.
Der udarbejdes status 2 gange om året. Nogle sagsbehandlere ønsker flere statusskrivelser eksempelvis på måneds basis. Dette aftales individuelt. Ledelsen oplyser, at indsatsen tilpasses den enkelte unge, og at der er en sammenhæng med hele dokumentationsdelen.
I bedømmelsen lægges der herudover vægt på, at medarbejderne oplyser, at alle har en handleplan fra visiterende kommune, og at der sker en afstemning med sagsbehandler i forhold til, hvor fokus skal være, herudover at de unge involveres i handleplanen i forhold til, hvordan der skal arbejdes med målene, og hvordan de unge vil hjælpes. De unge skal være indstillet på at arbejde med målene og have ejerskab.
Medarbejderne oplyser, at evaluering sker igennem NUZO opfølgning, og at samtaler med de unge tager udgangspunkt i RUN. Der dokumenteres dagligt på alle unge under delmål, hvilket afspejles i de fremsendte dagbogsnotater.
Medarbejderne oplyser ligeledes, at målene er tilgængelige og overskuelige i systemet i forhold til, hvilke mål der arbejdes med, og hvilken pædagogisk tilgang, der anvendes. I det tilsendte materiale fremgår det tydeligt, at der opstilles konkrete delmål for de unge.
Fonden Føniks
Rud Kirkevej 1 (Hovedafdeling)
8370 Hadsten
CVR 31 34 26 00
Mail: Kontakt@fonden-foeniks.dk
Tlf: 40116052 / 26114058